Klagemuligheder

Selvom vi gør vores bedste, ved vi godt, at der nogle gange sker større eller mindre ting, der ikke burde være sket. Vi vil gerne lære af vores fejl og sikre os, at det, der skete for dig eller dine nærmeste, ikke sker for andre.

Vi kan ikke lære af vores fejl, hvis vi ikke får at vide, hvad der er sket og hvad der er gået galt. Derfor er det en stor hjælp, hvis du fortæller os det.

Som patient eller pårørende har du tre muligheder, hvis der er sket noget, du ikke mener, burde være sket i kontakten med regionernes akutlægehelikopter.

Du kan frit vælge mellem alle tre muligheder eller bruge den/dem, der passer til dig.

1. Klage

Hvis du ønsker at klage over en hændelse eller et forløb, har
du to muligheder:

  • Klag direkte til sekretariatet for Den Landsdækkende Akutlægehelikopterordning
    Hvis sekretariatet ikke mener, at de er rette myndighed til at behandle din klage, vil klagen blive sendt videre til det rette sted.
    Send mail til sekretariatet
  • Klag til Styrelsen for Patientklager
    Hvis din klage omhandler den sundhedsfaglige behandling, du har modtaget, eller hvis du ikke mener, at dine rettigheder som patient er overholdt. Hvis du vil klage over den sundhedsfaglige behandling, skal du vælge, om du ønsker, at din kritik skal rettes mod behandlingsstedet eller mod en eller flere konkrete sundhedspersoner.
    Behandlingstiden hos Styrelsen for Patientklager er i gennemsnit mellem 5 og 15 måneder, afhængig af klagetypen.
Klag på www.stpk.dk.

2. Utilsigtet hændelse

Rapporter en utilsigtet hændelse

Oplever du en hændelse, du ikke synes, skulle være sket, kan du rapportere den på hjemmesiden www.stps.dk. Vi bruger rapporteringen til at
lære af vores fejl.

Hvordan er processen?

Rapporterer du en hændelse, sendes din rapport til os. Her vil en medarbejder, der er ansat specielt til at behandle utilsigtede hændelser, modtage rapporten. Din rapport giver os mulighed for at overveje, hvad vi kan gøre for at undgå, at noget lignende sker i igen. Vi har tre måneder til at behandle og tage ved lære af din indrapporterede hændelse.

Anonym

Du kan selv vælge, om du vil være anonym eller oplyse dit navn. 

Hvis du oplyser dit navn, bestræber vi os på, at du modtager et direkte svar fra os, når sagen er afsluttet.

Læs om utilsigtede hændelser på www.stps.dk

Rapporter en utilsigtet hændelse

3. Erstatning

Hvis du har fået en skade i forbindelse med en behandling, som du mener, at vi har været årsag til, kan du søge erstatning.

Der gælder særlige regler for, hvornår man har ret til erstatning.

Det tager i gennemsnit 6-8 måneder at få afgjort en erstatningssag.

Læs mere på www.patienterstatningen.dk

Har du brug for hjælp?

Du er velkommen til at kontakte patientkontoret i din region. De kan give dig mere information om dine rettigheder, vejlede dig om dine klage- og erstatningsmuligheder og hjælpe dig med at udforme en klage eller en erstatningsansøgning.

Region Syddanmark - Patientkontoret

Damhaven 12
7100 Vejle
Telefon: 76 63 14 90

Mail: patientkontoret@rsyd.dk

Patientkontoret i Region Syddanmark

Region Nordjylland - Patientkontoret

Niels Bohrs Vej 30
9220 Aalborg Øst
Telefon: 97 64 80 10

Mail: patientkontor@rn.dk

Patientkontoret i Region Nordjylland

Region Midtjylland - Patientkontoret

Skottenborg 26
8800 Viborg
Telefon: 78 41 04 44

Mail: patientkontoret@rm.dk

Patientkontoret i Region Midtjylland

Region Hovedstaden - Enhed for Patientvejledning

Nordre Fasanvej 57
Hovedvejen, Indgang 17.1
2000 Frederiksberg
Tlf.: 38 64 99 44

Mail: patientkontorregionsgaarden@regionh.dk

Enhed for Patientvejledning

Region Sjælland - Patientvejledningen

Alléen 15
4180 Sorø
Telefon: 70 15 50 01

Mail: patientvejledningen@regionsjaelland.dk

Patientvejledningen i Region Sjælland