Ris, ros og klager
Har du ris og ros, eller har du oplevet noget, som du undrer dig over, vil vi gerne høre fra dig. Du kan kontakte os ved at skrive en mail til alh@rm.dk.
Klagemuligheder
Selvom vi gør vores bedste, ved vi godt, at der nogle gange sker større eller mindre ting, der ikke burde være sket. Vi vil gerne lære af vores fejl og sikre os, at det, der skete for dig eller dine nærmeste, ikke sker for andre.
Vi kan ikke lære af vores fejl, hvis vi ikke får at vide, hvad der er sket og hvad der er gået galt. Derfor er det en stor hjælp, hvis du fortæller os det.
Som patient eller pårørende har du tre muligheder, hvis der er sket noget, du ikke mener, burde være sket i kontakten med regionernes akutlægehelikopter.
Du kan frit vælge mellem alle tre muligheder eller bruge den/dem, der passer til dig.
1. Klage
Hvis du ønsker at klage over en hændelse eller et forløb, har
du to muligheder:
- Klag direkte til sekretariatet for Den Landsdækkende Akutlægehelikopterordning
Hvis sekretariatet ikke mener, at de er rette myndighed til at behandle din klage, vil klagen blive sendt videre til det rette sted.
Send mail til sekretariatet
- Klag til Styrelsen for Patientklager
Hvis din klage omhandler den sundhedsfaglige behandling, du har modtaget, eller hvis du ikke mener, at dine rettigheder som patient er overholdt. Hvis du vil klage over den sundhedsfaglige behandling, skal du vælge, om du ønsker, at din kritik skal rettes mod behandlingsstedet eller mod en eller flere konkrete sundhedspersoner.
Behandlingstiden hos Styrelsen for Patientklager er i gennemsnit mellem 5 og 15 måneder, afhængig af klagetypen.
2. Utilsigtet hændelse
Rapporter en utilsigtet hændelse
Oplever du en hændelse, du ikke synes, skulle være sket, kan du rapportere den på hjemmesiden www.stps.dk. Vi bruger rapporteringen til at
lære af vores fejl.
Hvordan er processen?
Rapporterer du en hændelse, sendes din rapport til os. Her vil en medarbejder, der er ansat specielt til at behandle utilsigtede hændelser, modtage rapporten. Din rapport giver os mulighed for at overveje, hvad vi kan gøre for at undgå, at noget lignende sker i igen. Vi har tre måneder til at behandle og tage ved lære af din indrapporterede hændelse.
Anonym
Du kan selv vælge, om du vil være anonym eller oplyse dit navn.
Hvis du oplyser dit navn, bestræber vi os på, at du modtager et direkte svar fra os, når sagen er afsluttet.
Læs om utilsigtede hændelser på www.stps.dk
Rapporter en utilsigtet hændelse3. Erstatning
Hvis du har fået en skade i forbindelse med en behandling, som du mener, at vi har været årsag til, kan du søge erstatning.
Der gælder særlige regler for, hvornår man har ret til erstatning.
Det tager i gennemsnit 6-8 måneder at få afgjort en erstatningssag.
Læs mere på www.patienterstatningen.dkHar du brug for hjælp?
Du er velkommen til at kontakte patientkontoret i din region. De kan give dig mere information om dine rettigheder, vejlede dig om dine klage- og erstatningsmuligheder og hjælpe dig med at udforme en klage eller en erstatningsansøgning.
Region Syddanmark - Patientkontoret
Damhaven 12
7100 Vejle
Telefon: 76 63 14 90
Mail: patientkontoret@rsyd.dk
Region Nordjylland - Patientkontoret
Niels Bohrs Vej 30
9220 Aalborg Øst
Telefon: 97 64 80 10
Mail: patientkontor@rn.dk
Region Midtjylland - Patientkontoret
Skottenborg 26
8800 Viborg
Telefon: 78 41 04 44
Mail: patientkontoret@rm.dk
Region Hovedstaden - Enhed for Patientvejledning
Nordre Fasanvej 57
Hovedvejen, Indgang 17.1
2000 Frederiksberg
Tlf.: 38 64 99 44
Region Sjælland - Patientvejledningen
Alléen 15
4180 Sorø
Telefon: 70 15 50 01