De 4 danske akutlægehelikoptere er af typerne EC 135 P2e og H135, der bliver bygget af Airbus Helicopters.

De eksterne dimensioner muliggør sikker landing tæt på patienten hvorved der kan spares værdifuld tid. Jo mindre helikopterne vejer, jo mindre risiko er der for gennemsynkning på blødt underlag.

Kabinestørrelsen giver et godt ergonomisk arbejdsmiljø for lægen, som kan nå alt medicinsk udstyr og udføre alle behandlingsscenarier fra sin fastspændte position.

Hastighed

Akutlægehelikopterens anbefalede marchhastighed er ca. 240 km/t ved maksimum vægt.

Helikopteren letter Performance Class 1 Clear Heliport Sea Level (ISA) og flyver i havets middelvandstandshøjde (MSL), under standard atmosfæriske betingelser (ISA) og under 0-vind forhold.

Når helikopteren flyver ved normal hastighed forbrænder de to motorer 210 kg brændstof i timen.

Kommunikation

Helikopterne er udstyret med:

  • Nyeste Garmin GTN750 GPS-navigation
  • Seneste generation NVG (natlysbriller) og kraftige søgelamper
  • Seneste Euronav 7 moving map incl. komplet obstruktionsdatabase
  • Telephonics RDR1600 vejr- og eftersøgningsradar

Med ovenstående udstyr er alle helikopterne certificeret og godkendt til at flyve:

  • NVIS (NVG generation 3 d.v.s. med natbriller og højste sikkerhed i mørke)
  • GPS PinS (generation 1, en non-precision instrument anflyvning til hospital/HEMS base m.m.)
  • GPS PinS LPV (generation 2, en precision instrument anflyvning til hospital/HEMS base m.m.)
  • RNP 0,3 i alle flyvningens faser (bedst tilgængelige kriterier for IFR low level rutenet struktur)

Støjniveau

Alle helikopterne er støjsvage helikoptere i deres vægtklasse, og de har nogle af markedets laveste støjniveauer målt i decibel.

Eksempler på støjniveau jf. EASA record no.: D339